Wednesday, November 24, 2010

Tulip: Simple But Still Nice

Pink tulips/floriade canberra

BUNGA. Rasanya semua perempuan suka bunga. Mungkin ada yang tak suka, tapi kalau dah orang kesayangan bagi bunga hatta bunga tahi ayam sekalipun mesti dalam hati rasa berbunga-bunga kan? Tipu la kalau cakap tak suka, kalau tak kenapa bila time konvo je kebanyakannya akan bagi bunga pada siswazah-siswazah yang diraikan. Ok, aku bukan nak cerita pasal bunga tahi ayam atau konvo, tapi nak cerita pasal bunga tulip.

Ok. Nama bunga ni berasal daripada perkataan arab iaitu 'Tulipa' yang bermaksud serban. Diambil dari bentuk kelopaknya yang macam serban semasa belum kembang. Bunga tulip dipercayai berasal dari Turki dan hanya dibawa masuk ke Belanda pada kurun ke-17 dan sejak itu, bunga ni diangkat menjadi bunga rasmi negara itu. Kalau Malaysia bunga raya jadi bunga kebangsaan, bunga tulip pulak jadi bunga kebangsaan negara Turki dan Iran.

Jangan tak tau, kat Malaysia pun ada bunga tulip ni. Hidup subur kat atas puncak Bukit Larut, Perak pada ketinggian 1,200 meter dari paras laut. Bukit Larut ni dah jadi salah satu tempat yang aku nak pergi nanti. Harap-harap orang yang berkenaan tu bersedia untuk bawa aku ke sana. Photoshoot kat sana. Hehehe..


Sebenarnya banyak keistimewaan bunga tulip ni. Bukan setakat jadi bunga rasmi 3 negara, tapi Kerajaan Uthmaniyah, Turki turut
terpikat pada keindahan dan kesempurnaan bunga tulip dan mulai membudayakan bunga tulip sejak tahun 1000. Di Kerajaan Uthmaniyah dan Belanda, tingginya permintaan ke atas tulip telah menimbulkan fenomena yang disebut Tulip mania. In fact, semasa zaman kegemilangan Kerajaan Uthmaniyah, era tersebut dipanggil Tulip era.
Kira legend la bunga tulip ni.

Dulu, someone pernah
bagitahu yang aku macam bunga tulip. Aku tanya kenapa tulip? Dia cakap tulip ni bunga yang sangat simple tak macam bunga lain, tapi tetap cantik dipandang. Aku masa tu bukan lah seorang pencinta bunga tapi naluri seorang perempuan yang suka tengok benda-benda cantik macam bunga-bungaan ni tetap ada. Aku happy. Rasa diri dihargai. Kiranya aku ni sorang yang simple. Hopefully it is true.

No comments: