Friday, December 17, 2010

3 Lelaki


Assalamualaikum...


Semalam aku ke ulu yam naik kereta proton exora bersama 3 orang lelaki. Aku ke sana untuk mengambil sampel kesum bagi menjalankan ujikaji di makmal teknologi pemisahan, jabatan kejuruteraan kimia. Kenapa perlu ambil kesum hingga ke ulu yam? Wahhh, macam ayat karangan budak sekolah plak kan..biar la, skema sekali sekala. Tapi penulisan aku sebelum ni pun skema jugak kan..huhu..



...google

Sebenarnya, test-test yang aku nak jalankan sepanjang buat research ni cuma sesuai ngan sampel kesum ulu yam. Tak main la kesum beli kat pasar dan yang tanam kat tepi rumah. Memang manja betul, nak yang jauh-jauh. Kesian aku terpaksa menghadapi 3 lelaki disebabkan kesum.


Aduss, kenapa la aku perlu berada di dalam situasi tersebut..Perkataan ulu yam dan exora tu macam dah best, sebab nampak la macam aku jalan-jalan naik kereta buatan malaysia. Tapi perkataan 3 orang lelaki tu memang buat aku pening kepala. 1 hari sebelum tu aku dah risau fikir macam mana keadaan aku sepanjang perjalanan nanti bersama 3 orang lelaki tersebut..Driver exora aku tak kisah sangat, sebab dia pegawai sains inbiosis (institut biologi sistem) yang memang aku deal pasal sampel, memang dah kenal setahun dah. 2 orang lagi tu siapa?


Mula-mula gerak tu, teramat la janggal situasinya. Mesti la aku duk kat depan. Tapi bila kat depan terasa lagi janggal kot...huhu, aku rimas. Tak mampu nak bersuara. Aku sangat tak pandai nak menghadapi situasi macam ni..Aku pemalu satu. Satu lagi, ingat tak bahaya ke aku perempuan sorang-sorang sampai ke ulu yam dengan 3 orang lelaki. Bahaya la wei, kalau tak en. yakuza tak ada la turut pening kepala..


Bukannya aku nak cakap 3 orang lelaki tu ada niat jahat ke apa, tapi aku rasa aku patut ada perasaan insecure. Betul tak? Nasib baik aku ada penyembur lada..Sepanjang perjalanan cuma mampu dengar je perbualan 3 orang lelaki tersebut. Dari cerita pasal politik tempat kerja, hobi memancing di segala ceruk sungai, tasik dan laut, cerita pasal dna tumbuhan yang aku tak berapa faham, hobi tunggang superbike, hobi main gitar hinggalah ke cerita politik negara. Aku cuma boleh senyum sekali sekala. Bercakap hanya bila ditanya. Sungguh seksa perjalanan itu.


Sampai-sampai di ulu yam, rupa-rupanya aku cuma jadi pemerhati dan tukang ambil gambar masa sampling. Kalau macam ni aku tak perlu ikut pun tak apa. Punya la ingat aku pun kena masuk sekali dalam paya ambik daun kesum. Siap semangat bawak kasut lagi sebab pengalaman setahun lepas masa undergrad, aku sendiri yang buat sampling. Aku dah macam sakit hati, kenapa nak aku pergi jugak?



korang nampak tak kesum?semak je kan..

Setibanya di UKM (Alhamdulillah tak ada pape yang berlaku), still sampel kesum aku cuma boleh dapat keesokannya sebab dorang nak asingkan dulu. Nampak sangat la macam tak guna pun aku ke sana. Kan lebih baik dorang tolong ambilkan dan aku ambil dari dorang esoknya (means hari ni la).

Satu perjalanan yang agak tak bermakna bagi aku rasanya, tapi sebenarnya ada juga yang baiknya. Aku tak perlu la masuk lab yang bosan tu semalam. Bukan ponteng tau, sebab ni urusan kerja dan sv aku tau aku pergi ulu yam tu. Sebenarnya nak cerita yang tu je. 1 hari tak masuk lab memang NIKMAT..hehehe..


p/s: oh lupa nak bagitau. 2 orang lelaki yang lain tu RA kat inbiosis. Umur 22 tahun. Cehh, mati-mati aku ingat semua lagi tua dari aku. Muka masing-masing dah otai semacam, tapi muda setahun dari aku rupanya. Tapi mungkin juga aku awet muda. Macam pakcik aku penah cakap, aku macam budak sekolah form 5...hohoho..percaya atau tidak?

No comments: