Tuesday, December 14, 2010

Bad Habit 1: Shopping Itu Best!


Bad habit atau perangai bur
uk ni, pasti ada pada setiap manusia. Semua orang tak sempurna. Setiap kelebihan pasti ada kekurangan dan sebaliknya.. Kalau orang tu cantik, tak semestinya dia pembersih. Kalau orang tu rajin, tak semestinya dia suka tolong orang. Kalau orang tu kasar, tak semestinya dia kurang ajar dan jahat. Sebab tu ada idiom, don't judge a book by its cover.

Macam bad habit aku kali ni. Memang boleh buat suami aku akan datang lingkup. Sangat bahaya perangai buruk gila shopping ni. Benda tak sepatutnya pun pegi beli.

Teringat masa sekolah, suka gila beli pembalut hadiah. Konon cantik la kan..konon nak buat macam hobi la kan...aku pegi usung pembalut hadiah yang banyak2 tu dari terengganu ke matrik melaka, pastu ke ukm. 4 tahun jugak kerja mengusung tu berterusan setiap kali pindah bilik di kolej za'ba. Konon nak buang sayang, takut nanti sampai masa nak guna. Tapi setiap kali nak bagi hadiah kat sape-sape, aku bantai beli yang baru jugak. Akhirnya? Pembalut semua tu still tersadai dalam bilik. Kalau dikira, dah 7 ke 8 tahun dah aku simpan pembalut tu. Agak-agak kalau aku simpan sampai ke tua boleh jadi barang antik hantar ke muzium tak?hehehe..

Baju baru...
Seluar baru...
Tudung baru...
Lip balm baru...
Krim muka baru..
Kasut/sandal baru...
Pelembap muka baru..
Set penjagaan rambut Loreal...

Kenapa semua list yang aku nak makin panjang?macam tangga dah aku tengok..Kalau ikutkan banyak lagi nak masuk list..Bila la aku akan dapat yang anak tangga paling bawah tu..paling bawah dan paling panjang means paling mahal..Duit gaji yang dapat kena simpan untuk beli harta sendiri tak lama lagi..kalau tak macam mana aku nak datang lab bila duk umah sewa nanti. Takkan nak menumpang orang sampai bila-bila...

Memang betul perempuan dikurniakan 1 akal dan 9 nafsu kalau tengok pada list kat atas tu..nafsu shopping yang tak dapat ditahan-tahan walaupun purse tak setebal mana. Kenapa ye perempuan kebanyakannya macam aku ni? Gila shopping. Semua benda nak.


...google

Ikut pengalaman aku yang tak seberapa dengan kaum lelaki ni, aku tengok dorang tak ada la macam kaum perempuan. Still boleh tahan daripada beli something yang tak diperlukan sangat. Macam aku ni, baju seluar tudung semua tu kalau ikutkan dah banyak. penuh almari dan boleh rotate sebulan sekali, tapi bila tengok baju yang cantik-cantik kat kedai mula la jadi tak keruan.

Kalau tak dapat mula la sampai termimpi-mimpi..last-last pegi beli jugak walaupun hujung bulan ada 2 minggu lagi. Dah sampai penghujung bulan, mula menyesal sebab bajet saving lari...huhuhu.. sangat teruk..ni la salah satu aku punya bad habit..tak pandai berjimat..macam mana nak buat ye? Moga-moga aku dapat menahan diri dari berbelanja berlebihan. Kalau tak, macam mana nak kahwin (statement gatal sikit) kan? Ok, itu saja nak membebel..

p/s: sesungguhnya membazir itu amalan syaitan.

إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا

Maksudnya:"Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya."

[Surah al-Israa : 27]

No comments: