Friday, December 24, 2010

Bad Habit 2: Dehydration


"Dehydration means your body does not have as much water and fluids as it should. Dehydration can be caused by losing too much fluid, not drinking enough water or fluids, or both".


Aku manusia yang sangat kurang minum air. Tapi tak ada la sampai pernah jadi dehydration sampai pitam ke apa. Tajuk entri tu saje je, nak over sikit. Hyperbola..Walau camne pun symptom dehydration tu tetap ada. Memang sangat maklum yang air tu penting untuk tubuh badan, tapi aku tetap degil untuk minum air banyak-banyak. Habit sejak kecil memang sukar nak ditinggalkan.

Kalau nak tahu, 1 botol air mineral yang 500 ml pun aku susah nak habiskan. Lagi teruk, bila makan kat luar, punya la berlagak order air yang sedap-sedap. Jus tembikai la, jus epal la. Tapi separuh gelas pun tak mampu nak habiskan. Mintak air suam, baru la InsyaAllah aku boleh habiskan. Ni kira salah satu lagi perangai buruk membazir.

Sebab tak minum air ni, kulit aku jadi kering. Yang paling kering mesti la bibir. Bibir kering ni dah sebati dengan diri aku selama lebih kurang 20 tahun kot. Sejak kecik lagi dah jadi camni. Hasilnya, satu lagi perangai buruk. Geram nak kutis-kutis (betul ke istilah ni?) bibir tu bila kering. Kadang-kadang perangai ni terjadi tanpa sedar. Sampai berdarah-darah pun ada. Dah macam-macam aku pakai. Dari lip balm, vaseline sampai la ke johnson baby oil, semuanya sia-sia.


sangat takut kalau jadi macam ni..

Sebenarnya, benda ni terjadi pun sebab aku memang tak cukup vitamin. Sangat degil untuk makan sayur. Sayur yang terpilih saja aku boleh makan, tapi tu pun bukan jadi makanan favourite. Memang patut kan jadi macam ni pada aku. Tapi tetap tak nak makan sayur. Sikit-sikit boleh la. So, bila makan sayur ni memang aku tak mampu nak amalkan, aku tetap kena banyakkan minum air.

Sekarang ni bibir dah kurang kering, perangai buruk kutis bibir pun dah kurang sikit. Sebabnya, aku dah perlahan-lahan cuba bersenam dan jogging. Bila dah senam ni, memang automatik akan haus dan aku akan minum air dengan banyaknya..yeay!! Harap-harap perangai kurang minum air yang menyebabkan kulit kering dan menjadikan aku ni seorang yang membazir akan hilang tak lama lagi. Boleh tak jadikan ni azam tahun baru?

Berapa banyak air yang korang perlukan dalam satu hari? Nak tahu sila ke website ni.


p/s: aku perlu minum 1.8 L air sehari. tak banyak pun sebenarnya, tapi untuk orang degil macam aku ni, agak susah nak capai matlamat tu..moga anda semua tak ada habit kurang minum air macam aku ni. nanti sangat susah nak ubah...

No comments: