Friday, December 24, 2010

Lelaki & Perempuan Berbeza


“When a man opens a car door for his wife, it's either a new car or a new wife.”

Aku jumpa quote ni masa tengah bosan-bosan surfing..sekali baca macam kelakar je. Bila difikirkan, memang ada banyak kes yang macam ni berlaku di sekeliling kita..Especially orang melayu la..Tapi bukan la kes buka pintu kereta saja, banyak lagi contoh lain.

Sebenarnya, kes gaduh, poligami, cerai-berai semua ni bagi aku sebab masing-masing tak bertolak ansur. Si suami cakap lain, si isteri cakap lain. Si isteri cakap lain, si suami plak cakap lain. Salah faham berlaku, pastu masing-masing plak ada ego, tak nak mengalah..last-last gaduh memanjang, sampai persefahaman pun dah tak ada. Sebabnya yang utama lelaki dan perempuan ni cara pemikiran dan cara bertindaknya berbeza. Macam kat bawah ni:


(L) Mempunyai ego tersendiri yg menyebabkan sukar menerima pertolongan org lain dan pandangan org lain terutama sekali pasangannya.
(P) Mudah menerima dan terpengaruh dgn pandangan org lain lebih2 lagi dgn org yg dicintainya.


(L) Sekiranya mengalah, menunjukkan tanda tidak bermaruah atau berprinsip.

(P) Mengalah tanda sayang dan pengorbanan yg tidak berbelah bagi.


(L) Menilai kejayaan dan diri berdasarkan hasil atau prestasi yg berlaku didepan mata.

(P) Seringkali menilai diri berdasarkan perasaan dan kualiti hubungan sesama manusia terutamanya org yg disayangi.


(L) Suka menyendiri dan menjauhkan diri apabila berada dlm keadaan tertekan.

(P) Suka bercerita kpd org lain tentang masalah yg sedang dihadapi dgn harapan mendapat simpati.


(L) Mempunyai emosi spt getah iaitu sesuatu perasaan itu hanya sekejap shj.

(P) Mempunyai emosi seperti ombak iaitu suatu perasaan yg lambat reda.


(L) Biasanya suka memberi arahan bersifat ketua yg mempunyai kuasa.

(P) Suka berleter mengenai sesuatu perkara sehingga puas hati.


(L) Bersikap pemurah atau boros.

(P) Bersifat kedekut atau berjimat.


(L) Mempunyai fikiran yang bersifat makro iaitu melihat secara keseluruhan.

(P) Mempunyai penilaian bersifat mikro iaitu melihat sesuatu secara terperinci.


(L) Tidak fokus kepada sesuatu perkara

(P) Fokus kepada sesuatu perkara.


(L) Mempunyai perasaan cinta yang setia dan lebih fleksibel.

(P) Cinta sepenuh hati dan setia pd yg satu.


(L) Suka menyendiri dan berdiam diri apabila imej tergugat

(P) Mudah marah, cemburu atau merajuk apabila imej tergugat.


(L) Bila berkomunikasi kurang teliti mendengar tapi cepat memberi pendapat

(P) Mendengar dgn teliti sebelum membuat sesuatu keputusan.


(L) Lebih banyak menumpukan kepada aspek fizikal dan kebendaan.

(P) Lebih menumpukan aspek perasaan dan kemanusiaan


(L) Meminta bantuan kerana malas atau tidak berupaya.

(P) Meminta dan memberi bantuan sebagai tanda sayang dan hendak bermanja.


(L) Akan melawan dan menjauhkan diri dan membisu seribu bahasa apabila berlaku pertengkaran.

(P) Biasanya mengalah dan berpura-pura setuju dengan pasangannya.


(L) Tidak suka bercakap tentang pasangannya

(P) Suka bercerita tentang pasangannya dan menghormatinya


(L) Agak keberatan meminta maaf

(P) Lebih mudah meminta maaf


(L) Dapat menyesuaikan diri apabila menghadapi kesukaran

(P) Risau apabila menghadapi kesukaran


(L) Suka MEMBUAT keputusan

(P) Suka MENGIKUT keputusan


(L) Terasa selesa berjauhan dgn keluarga

(P) Suka bersama keluarga


...man vs woman

Banyak kan perbezaan lelaki dan perempuan. Dalam banyak-banyak tu ada jugak yag aku tak setuju, tapi ada jugak benarnya. Ada kajian yang telah dijalankan ada 10 perbezaan otak lelaki dan perempuan yang menyebabkan cara berfikir tu berbeza. Nak tahu lebih lanjut silalah ke website ni.

Jadi, setiap pasangan kena la kenal pasti setiap perbezaan tu, cuba untuk memahami kenapa pasangan anda berfikir dan bertindak berbeza daripada cara anda. Bila persefahaman tu wujud, boleh la nak bertolak ansur. Kalau gaduh pun, InsyaAllah boleh diselesaikan. Kes cerai pun boleh dikurangkan. Tak macam sekarang, bilangan kes cerai lagi banyak dari bilangan orang kahwin. Moga-moga semua ni tak berlaku dalam keluarga aku dan juga pada diri aku sendiri pada masa akan datang..

No comments: