Tuesday, December 28, 2010

Masak Memasak: Singgang Ikan Aya


Assalamualaikum...


Untuk resepi yang pertama, aku pilih singgang ikan aya (ikan tongkol). Kenapa pilih singgang? Sebab ni masakan favourite kat rumah aku kot. Dalam seminggu 3 4 kali mak aku masak lauk ni. Semua pun suka makan ni..lebih-lebih lagi makan dengan budu..hehe..Ok, resepinya kat bawah ni..


Bahan-bahan:
Seekor ikan aya (ikan tongkol)
bawang merah 1 ulas(dihiris)
bawang putih 4 ulas(dihiris)
1 inci lengkuas (dihiris)
1/2 inci kunyit hidup (dihiris)
asam keping
cili api 3 biji
air
garam dan gula secukup rasa

Cara-cara:

Rebus ikan, lengkuas, bawang merah, bawang putih, asam keping, cili api, dan kunyit di dalam air. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Tunggu sehingga ikan masak dan hidangkan.

...dari google..aku duk asrama, tak boleh nak masak lagi

p/s: sangat simple..siapa yang suka letak aji, boleh juga letak. siapa yang tak nak letak gula, boleh abaikan (aku orang besut, memang letak gula..huhu..) Kunyit hidup ganti dengan serbuk kunyit pun boleh. Ganti dengan ikan lain pun boleh, tapi ikan aya la yang paling sedap rasanya.

No comments: