Thursday, December 30, 2010

Masak Memasak: Cornflakes Madu


Kali ni aku bagi resepi kegemaran kanak-kanak. Bukan setakat kanak-kanak, mak kanak-kanak pun confirm suka. Cornflakes madu ni aku buat masa raya hari tu. Senang dan simple sangat nak buatnya, adik aku yang darjah 5 pun boleh tolong sekali buat. Ok, resepi kat bawah ni:

Bahan-bahan:
  • 375 gm cornflakes (kotak besar)
  • 185 gm butter
  • 3/4 cawan gula
  • 7 sudu makan madu
Cara-cara:
  1. Campurkan butter dan gula di dalam kuali. Masak atas api perlahan hingga larut. Masukkan madu dan kacau hingga sebati.
  2. Masukkan cornflakes ke dalam adunan yang dah cair, aduk sampai rata.
  3. Masukkan dalam acuan kertas (paper cup) dan taburkan hiasan yang disukai. Bakar selama 10 minit pada suhu 180 C.
  4. Hiasan boleh guna kacang, chocolate rice, chocolate chip, manik warna warni dan macam-macam lagi. Tak nak letak pun boleh. Kurang cantik jela...
...google jugak..buat dulu tak ambik gambar pun

Dengan sukatan kat atas boleh hasilkan dalam 100-120 biji cornflakes madu. Kalau nak buat lagi banyak atau kurang, boleh nisbahkan sendiri sukatan tu. Makan benda ni depan tv memang tak sedar apa kot. Tengok-tengok kejap je tinggal separuh. Masa raya, kuih ni la yang paling laku. Sampai terpaksa buat untuk kali kedua lepas raya.

p/s: penah bagi kat si dia makan lepas raya hari tu, dia cakap manis sangat..hehe..memang la manis sebab madu campur gula..aku rasa ok je, maybe dah terbiasa makan manis sejak kecik, tak macam dia..jangan aku kena kencing manis sudah..huuuu...

No comments: