Thursday, December 9, 2010

Saya Sihat Tak?


Tit..tit..


Keputusan ujian darah pada xx Ogos 2008 di Pesta Konvokesyen UKM:

Kumpulan darah AB

Anda disahkan positif G6PD Deficiency


Dapat je SMS ni daripada Sofia (kawan aku yang buat ujian darah di gerai pameran pesta konvo), aku terus reply SMS ni. Nasib baik jugak Sofia ni kawan aku, boleh terus tanya.

A: Sofia, G6PD tu apa?aku sakit ke?

S: G6PD tu symptom kekurangan enzim Glucose-6-Phosphate Dehydrogenase dalam darah ko. Tak sakit, cuma certain ubat ko tak leh makan. Kena minta nasihat doktor.

A: Oooo..bahaya tak G6PD ni?

S: Tak bahaya kalau jaga makan dan pengambilan ubat. Orang yang ada G6PD ni tak boleh makan kacang parang/kacang itik pastu ada ubat2 tertentu. Bila makan, boleh buat sel darah merah pecah dan kalau teruk boleh sebabkan anemia. Tapi, ko tak perlu risau. Ambik precaution yang betul, ok la. Sebab selama ni, ko tak ada sakit pape kan?

A: Ha ah..Tak penah sakit pun. Ok, thanx Sofia.


*****

Sesi membalas SMS tamat disitu. SMS yang aku dapat dua tahun lepas ni buat aku terfikir, aku ni sihat ke tak sebenarnya?Setelah 21 tahun hidup di muka bumi baru aku tahu aku ni ada G6PD.

G6PD sebenarnya enzim yang membantu tubuh dalam menghasilkan karbohidrat dan menukarnya menjadi tenaga. G6PD jugak melindungi sel darah merah (RBC) daripada bahan sampingan yang merbahaya. Bila G6PD tak cukup, RBC tak dapat dilindungi dan boleh rosak dan musnah.


Sebenarnya, G6PD deficiency ni tak begitu bahaya, cuma bila sel darah merah pecah, boleh buat orang tu jadi cepat penat. Bila dah RBC semakin berkurang, tu yang boleh lead pada anemia. G6PD ni penyakit genetik sebenarnya. Maksudnya, ma atau abah aku ada jugak G6PD. Kemugkinan anak-anak aku akan datang akan ada G6PD ni kan?



This is a 4-year old boy diagnosed with Glucose-6-phosphate Dehydrogenase Deficiency showing Jaundice in the scela. Mata dia kuning kan?

Dan tahun lepas, bila anak buah aku yang pertama dilahirkan, dia pun disahkan ada G6PD. Sebab G6PD jugak la, dia perlu hisap susu tin. Breast feeding tak dibenarkan doktor masa tu, sebab ada ubat dalam badan kakak aku. Takut bahaya pada baby sebab sistem imunisasi baby masih lemah. Jadi, anak buah aku sekarang sangat gemuk sebab cuma minum susu tin.huhu...


Eka, anak buah aku..sebab G6PD dia jadi gemuk..umur die tak sampai 2 tahun lagi, dh berat 20 kg..

Sangat gemuk kan?Tapi dia sangat comel dan adorable..Itu la serba sedikit cerita tentang G6PD ni. Persoalannya, aku ni sebenarnya sihat ke tak? Walaupun dah tahu, ada G6PD ni aku tetap juga makan kacang itik, kalau dah ada depan mata. Ya, aku memang seorang yang agak degil. hehehe...

p/s: untuk info lebih lanjut pasal G6PD ni, boleh tengok kat
sini dan sini.

No comments: