Monday, December 13, 2010

Why Blogging?


Kenapa semua orang nak ada blog?Kenapa budak sekolah pun ada blog?Kenapa orang tua pun ada blog?Kenapa kawan-kawan aku ramai yang ada blog?Kenapa aku pun gatal tangan nak ada blog?Ada apa dengan blog?


Oh, kenapa begitu banyak persoalan kenapa dalam entry kali ni? Kenapa? Kenapa? Why? Ok dah, kita stop melalut.


Sebenarnya entry kali cuma nak cerita pasal sebab-sebab kenapa aku buat blog. Semua orang ada sebab yang tersendiri buat blog ni. Ada yang nak tambah kenalan sambil kongsi pendapat, ada yang jadikan blog sebagai tempat luahan perasaan, ada yang buat blog sebagai tempat nak bergosip, tempat untuk tambah pendapatan juga mungkin dengan adanya blog. Sekarang dah banyak produk jual online via blog kan?



...google...

Tapi kenapa aku buat blog?Kenapa lagi..hehehe..Aku suka baca blog orang lain. Ni sebab pertama yang buat aku rasa nak ada blog jugak. Baca punya baca, mesti la teringin nak ada blog jugak. Aku rasa bukan aku sorang je ada perasaan macam tu. Sorang hamba Allah cakap kat aku.

"Bila nak buat blog sendiri?Takkan baca orang lain punye je. Cuba la tulis lak"

"Tak tahu lagi, akan datang insyaAllah buat. Belum ada keyakinan nak tulis. Ada ke orang nak baca blog membebel nanti"

Tu jawapan aku pada dia. Lepas tu aku fikir, tak kisah la aku membebel ke apa, orang nak baca ke tak sepatutnya tak perlu jadi masalah. Asalkan aku tulis ikut kata hati aku, ikhlas dari hati aku. So, dorongan dari hamba Allah ni jadi sebab kedua aku buat blog.

Aku suka sangat baca novel. This is my third reason. Sejak sekolah aku berangan nak tulis novel sendiri. Disebabkan bakat yang tak seberapa, memang rasanya possibility aku nak jadi penulis novel tu cuma 0.1%. Memang tak ada bakat la. Ayat pun macam karangan SPM je, ada hati nak tulis novel.

Tapi tak pe la kan, semua orang berhak ada cita-cita walaupun tak semestinya tercapai. Sebab tu la, aku buat blog ni. Kiranya boleh juga aku latih diri ni menulis. Aku pun syok sendiri jugak buat cerita pendek Balik Kampung. Siap ada sambungan lagi (tak tahu bila nak tulis sambungan ni).. Bajet ada orang nak baca.hehe..

But nevermind..selagi ada yang nak diceritakan, tulis je..tak kisah la sekadar suka2 ke untuk kongsi info ataupun untuk pengajaran pada orang lain. Tulis jangan tak tulis..Yang paling penting, dengan menulis kat blog dan baca blog orang lain, aku boleh luaskan pemikiran aku.

Sebabnya, tak semua yang berlaku di depan mata kita, tak semua yang kita nampak dan tak semua yang kita dengar, itulah yang sebenar-benarnya. Kadang-kadang ada makna yang tersirat di sebalik apa yang berlaku. Kita yang perlu bijak menilainya. Harap-harap dengan menulis kat blog ni buat aku lebih matang. Amin...


...google...

p/s: sebenarnya blog ni wujud sejak mac 2010 lagi, tapi officially active on 24 November 2010. kiranya, ni tarikh hari lahir blog aku la kan?

No comments: