Friday, August 26, 2011

Salam Aidilfitri


Assalamualaikum...

Mistulip ketika ini sedang dalam perjalanan pulang ke kampung. Dah terbayang wajah abah, ma, adik-adik, eka, akif dan ahli keluraga yang lain. Excited.

Nak ucapkan selamat hari raya semua! Mohon maaf andai tersilap kata, tersalah bicara, terpukul atau tertampar yang membuatkan ada yang terasa dan terkecil hati. Mistulip tak pernah pukul orang, jadi kalau buat silap pun rasanya dari tutur bicara jela kot. Boleh ke fikir macam tu? Hehe..

[gambar] gambar curi sebab malas nak buat sendiri...

Kegembiraan menyambut hari raya dan juga kerinduan pada orang tersayang, diharapkan tidak hilang begitu saja seusai lebaran mengundur diri. Setiap hari yang mendatang adalah seperti hari raya hendaknya. Kegembiraan dan kerinduan tidak menghilang ditelan usia. Moga hati bertambah senang, tiada lagi gundah. Amin...

Apa-apa pun, memandu dengan berhati-hati ye di musim perayaan ini. Pesanan untuk diri sendiri juga.  


SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI.
MAAF ZAHIR & BATIN






mistulip: mengharapkan mr.yakuza dapat bagi duit raya tahun ni, sebab dia dah kaya-raya...=p

Wednesday, August 24, 2011

Balik kampung pulang beraya


Assalamualaikum...

Perasaan excited nak balik raya makin bertambah-tambah. Sebab:

Pagi-pagi dah sampai Perodua Putrajaya untuk servis pinky. Walaupun dah buat appointment, tapi sebab ramai orang pinky terpaksa ditinggal kat sana sebab maybe dalam tengahari baru siap. Jenuh kalau nak menunggu. Jadi, masuk la lab dulu. Nasib baik pergi berteman, kalau tak memang terpaksa menunggu la kat situ.

Kekeliruan tentaang chemical hilang semalam dah selesai. Supplier ni kadang-kadang banyak hal. Tapi tak apa, bulan baik ni tak elok nak marah-marah. Sabar. Walau pun semalam dah ternangis sekejap. Haha. Sensitif over sangat. Jadi dah dapat Mueller Hinton Agar yang dah lama dipesan, cuma broth je lepas raya baru dapat.

Nak pergi basuh pinky lepas ambik dari perodua nanti. Sambil-sambil tunggu basuh kereta, shopping sekejap. Nak beli biskut raya kot sikit untuk bawak balik kampung. Satu lagi nak tukar bateri jam! Bateri jam dah kong. Ke baik beli jam baru yang murah-murah je? Mentang-mentang nak raya, semua nak baru. Huhu...

Bab shopping semangat memang terlebih. Namanya orang perempuan kan. Jadi, hari ni hari last masuk lab. Esok, InsyaAllah akan sampai ke Rawang, rumah maksu. Then, lusa InsyaAllah akan sampai ke Besut. Takut pulak nak drive sorang-sorang ke Rawang ni. 

bukan balik naik keretapi pun sebenarnya..hehe..


Selamat hari raya semua. Jom balik kampung!




mistulip: ingat rumah kat kampung je sekarang ni.

Tuesday, August 23, 2011

Sucikan hati


Assalamualaikum...

Pernah tak sepanjang hidup anda semua, bila mana apa yang dihajatkan tak dapat, satu perasaan datang menjenguk di hati. Lebih tepat lintasan fikiran yang mengatakan ada sesuatu yang tak kena pada diri sendiri. Sesuatu yang tak kena itu pula boleh jadi bermacam-macam. 
Aku tak dapat sebab rasanya aku dah banyak buat dosa...   

Aku tak dapat mesti sebab selama ni aku tak cukup bersyukur dengan nikmat Allah yang diberikan pada aku...

Aku tak dapat yang aku nak, mungkin sebab aku tak dengar cakap mak ayah. Tak berkat hidup aku...

Aku tak dapat, entah-entah sebab aku tak maafkan orang yang dah buat aku sakit hati tu...

Macam-macam lagi andaian boleh terjadi. Pernah tak korang merasai perasaan sebegini?

Ok, berbalik pada tajuk entri. Sucikan diri. Tiga malam yang lepas, aku bersama housemate tengok rancangan Selami Jiwa yang dikendalikan oleh Dr. Fadzillah Kamsah. Topik pada malam tu 'lambat dapat jodoh'. Dalam banyak-banyak yang dibincangkan, aku tertarik dengan satu cerita dari Dr. F ni. Katanya;
Ada seorang wanita tu, ada ramai kawan lelaki, yang minat pada dia, cuba pikat dia. Tapi, akhirnya dalam ramai-ramai tu tak ada seorang pun yang masuk meminang menyebabkan wanita tu tak kahwin-kahwin. Rupa-rupanya dalam hati dia, ada 3 orang yang dia benci dan tak maafkan dan disebabkan ini jodohnya tak sampai-sampai. 
- ni ayat aku dah ubah ikut ayat aku, sebab tak ingat petikan Dr. F yang betul-betul. Kira maksud sama.

Kalau hendakkan sesuatu, hati mesti suci, kata Dr. F.

Nak jodoh cepat, bersihkan hati dulu. Siapa-siapa yang buat kita marah, terasa hati, maafkanlah. Walau sebenci mana pun, maafkanlah. Sebab dendam itu boleh buat jiwa kita sakit. Bila jiwa sakit, ada la benda yang tak elok mendatang. Syaitan pun suka. Kebaikan yang kita harapkan, mungkin takkan menjengah.



Tengok rancangan tu, buat aku insaf sekejap. Nampak sangat dalam hati ada benda yang tersirat. Huhu. Harap-harap aku boleh bersihkan hati, mempunyai hati yang suci. Tak nak marah, benci, berdendam dan tak suka pada orang lain. Mari kita sayang semua orang walaupun orang tu menganiayai kita. Muhasabah diri.

Tapi, kalau difikirkan, ada je orang yang hati busuk tetap dapat jodoh. Kahwin elok je. Kita tak boleh pertikaikan jodoh yang Allah dah tentukan sebenarnya. Anggap saja itu dugaan dari Allah juga, nak tengok dia bersyukur atau tidak. Mungkin juga dia dapat jodoh cepat, dapat apa yang dia nak, tapi kalau tak bersyukur, lama-lama dugaan lain yang mendatang. Nikmat Allah yang diberikan boleh ditarik balik sekejap sahaja.

Pada yang masih belum dikurniakan rezeki yang diharapkan, fikirlah dalam-dalam. Adakah kita sudah cukup bersyukur dengan nikmat Allah. Adakah sudah cukup suci hati kita. Adakah sudah cukup amalan kita, untuk Allah berikan kita nikmat setimpal dengan usaha dan amalan kita. Adakah sudah cukup kita berbakti pada orang tua kita. Adakah sudah cukup kita berbuat baik sesama manusia. Terlalu banyak sebenarnya yang kita perlu persoalkan pada diri kita sendiri.


[gambar] Syukuri nikmat Allah...


Jadi, bersihkan hati terlebih dahulu. Usaha itu sudah sepastinya satu kemestian. Dan ingat, jika masih belum dikurniakan rezeki itu, jangan cepat untuk menyalahkan takdir. Anggap ianya satu dugaan untuk orang yang beriman. Dan pada yang telah dikurniakan nikmat Allah, jangan sesekali timbul perasaan riak. Sematkan dalam hati, nikmat Allah tak selalunya kekal. Ia boleh datang dan pergi sekelip mata dengan izin-Nya. Untuk peringatan kita bersama.

Moga kita semua tergolong dalam orang-orang yang beriman. Amin.


Carilah hatimu di tiga tempat; temui hatimu sewaktu bangun membaca al-Quran,tetapi jika tidak kau temui,carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Andai tidak jua kau temuinya, kau carilah hatimu ketika duduk bertafakur mengingati mati. Jika tidak temui juga,maka berdoalah kepada Allah,pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati - Imam Al-Ghazali.





mistulip: kalau orang marah...senyumlah...tak perlu kata apa-apa...errr, boleh ke? positif ye...

Monday, August 22, 2011

Sahabat



Assalamualaikum...

"A friend is someone who knows the song in your heart, and can sing it back to you when you have forgotten the words." 
- Donna Roberts

Kata orang berkawan bersahabat biar seribu, bercinta biar satu. Tapi ini bukan cerita tentang cinta, tetapi tentang sahabat dan bukannya cerita tentang kawan, rakan  atau teman. Ada beza bukan? Ikhlas. Setia. Semua orang mampu jadi kawan, rakan atau teman, tapi tanpa keikhlasan dan juga kesetiaan, tak mungkin kawan, rakan atau teman yang ada mampu menjadi seorang sahabat.

Kadang-kadang kita kurang mengerti tentang diri kita sendiri. Tetapi sahabat yang sebenar-benarnya jauh lebih mengerti. Dan pengertian itu mungkin juga kita sendiri tidak menyedarinya. Sehingga lah tika kita hampir kehilangan, ianya datang menyinggah di hati. Namun, sahabat sejati tidak pernah menilai, jauh sekali untuk berkecil hati. Malah datang menghulurkan tangan. Ikhlas sepastinya.

"True friendship is like sound health; the value of it is seldom known until it be lost." 
- Charles Caleb Colton

"A real friend is one who walks in when the rest of the world walks out."
-Walter Winchell




mistulip: ramai kawan, tapi kurang sahabat...tapi syukur, sekurang-kurangnya masih ada yang sanggup menerima diri ini seadanya...=)

Friday, August 19, 2011

Dia dah siap saman, tapi aku masih menunggu...



Assalamualaikum...

Semalam keluar berita yang seorang pelajar saman khazanah sebab gagal dapat Biasiswa Khazanah-Cambridge. Actually berita dia nak saman ni dah lama, dalam bulan Jun hari tu lagi kot. Cuma semalam je, saman tu betul-betul dah difailkan. Check this news out.

Pelajar Saman Khazanah Selepas Gagal Dapat Biasiswa 
KUALA LUMPUR: Seorang pelajar yang gagal mendapat Biasiswa Khazanah-Cambridge menfailkan saman terhadap Khazanah Nasional Berhad dan tiga lagi. 
Chan Xian Yao, 19, memfailkan saman itu melalui firma guaman bapanya Chan Chow Wang di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil di sini, Khamis. 
Beliau menamakan Ketua Pegawai Eksekutif Khazanah, Tan Sri Azman Mokhtar, pengarahnya Azman Mohd Hussein, Khazanah dan Yayasan Khazanah sebagai defendan. 
Dalam saman itu Chan memohon perisytiharan bahawa pemberian Biasiswa Khazanah-Cambridge kepada tiga penerima adalah tidak sah. 
Dia juga memohon pampasan dan ganti rugi kerana mengalami perasan malu dan tekanan akibat gagal mendapat biasiswa itu. 
Chan, yang ditawarkan tempat di Universiti Cambridge selama empat tahun bagi mengikuti kursus kejuruteraan kimia bermula Oktober tahun ini, mendakwa defendan tidak menjalankan proses pemilihan yang baik atau adil semasa peringkat pemilihan. 
Pelajar itu berkata, Yayasan Khazanah telah menghantar satu e-mel kepadanya menyatakan dia tidak berjaya dalam permohonannya tanpa sebarang alasan. 
Katanya, defendan dalam kenyataan akhbar bertarikh 11 Jun lepas telah menyatakan hanya tiga pemohon diberi biasiswa itu tanpa memberi maklumat pemohon itu seperti nama, kursus atau keputusan akademik mereka.
[Sumber: mStar online]

Ok. Then, how about me? Yang masih lagi dalam penantian. Budak kat atas ni memohon dalam kategori  Khazanah-Cambridge untuk undergraduate. Kiranya kategori tu memang dah diumumkan keputusan. Aku pula Khazanah Watan untuk postgraduate. Dah dekat 3 bulan menunggu selepas final stage interview hari tu. Bulan lepas telefon, pihak Khazanah cakap masih dalam arrangement. 

ni masa terpilih untuk 1st stage..tapi lepas tu die dah tak update, semua main email je..patutnya semua pun harus upadate kat website...ini tak,ish3..tak patut..kan aku dah membebel...

Yang pasti budak kat atas ni dapat email yang menyatakan dia tidak berjaya. Jadi, hipotesis aku yang mengatakan keputusan dah keluar, tapi pihak Khazanah tak maklumkan pada calon yang tidak berjaya adalah salah.

Until now, i didn't get any email concerning about this matter. It means, I still have hope. Tapi, dah rasa segan nak telefon lagi. En. X yang uruskan pasal hal ni pun dah kenal aku. No matter what, I must gain my strength to call him after this. But really don't have the confidence yet. Haha. Saya memang penakut.




mistulip: budak tu tak patut saman Khazanah, sebab bukan dia seorang je tak dapat...ramai lagi yang tak dapat...mesti dia jenis yang over confidence ni...dah la ayah dah lawyer, ada firma guaman sendiri pulak tu...sah-sah kaya..bagi la peluang pada insan-insan yang masih memerlukan...dunia sekarang makin pelik...manusia bermacam ragam...

Thursday, August 18, 2011

Do want!


Really want to watch this drama

[picture] Code Blue 2




but


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



Here, at my lovely separation technology laboratory...
This is what I called my lab work place ^_^




.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.





The internet access is too slow. Sigh.






mistulip: saya sayang lab saya!

Monday, August 15, 2011

Kad kahwin unik Ashraff Muslim


Hari ni tiba-tiba jadi blog gosip artis kejap. Tapi memang unik. Tak pernah jumpa kad yang macam ni. Hampir sepenuhnya guna tulisan jawi dan dibuat seakan baris-baris ayat al-Quran. Ashraff dan tunang akan diijab kabulkan pada 1 Syawal nanti di Mekah. Semoga berkekalan hendaknya. Aku pulak yang exited. 

credit to beautifulnara



mistulip: berangan nak design sendiri kad kahwin...=p

Merisik



Assalamualaikum...

Kalau mengikut adat, sesuatu perkahwinan melibatkan dua proses sebelum berlangsungnya majlis. Merisik dan meminang. Jadi, perlu la tahu proses yang pertama dahulu. Merisik. Tapi apa itu merisik?

***
MENILIK ATAU MERISIK



Menilik atau merisik pada hakikatnya adalah adat yang memang baik dan berguna jika ia dijalankan bersesuaian dengan tujuannya, iaitu untuk memilih dan mengetahui latar belakang bakal menantu perempuan dalam sesebuah keluarga Melayu. Ini adalah untuk memastikan para ibu bapa tidak tersilap pilih dan dapat mencari yang terbaik untuk anak lelaki mereka.

Dalam adat menilik atau merisik, selepas anak dara yang sesuai dipilih, biasanya wakil dari pihak lelaki akan datang ke rumah anak dara tersebut. Biasanya rombongan ini akan hanya disertai oleh ahli keluarga perempuan bagi pihak lelaki. Kedatangan ini bertujuan untuk berkenal-kenalan dengan keluarga pihak perempuan di samping melihat sendiri wajah dan tubuh badan anak dara tersebut. Kedatangan ini juga bertujuan untuk memastikan sama ada anak dara tersebut sudah dimiliki orang ataupun belum. Ada sesetengah rombongan yang hanya datang untuk melihat anak dara tersebut dan bersuai kenal dengan ahli keluarganya tanpa mengikat sebarang perjanjian atau memberi kata putus, namun ada juga yang terus mengikat janji persetujuan untuk menetapkan tarikh peminangan.



Setelah selesai adat menilik, rombongan tersebut akan pulang. Satu rundingan akan diadakan di antara ahli keluarga pihak lelaki yang melibatkan adik-beradik dan waris terdekat untuk mencari kata putus tentang hal tersebut. Mereka kemudiannya akan berbincang untuk menetapkan tarikh yang sesuai untuk menjalankan adat meminang dan pertunangan.
[Sumber]
***
cincin belah rotan sebagai cincin tanda...
Kebanyakan orang sekarang, merisik dan meminang digabungkan sekali sebab masing-masing dah kenal keluarga masing-masing. Memang masing-masing pun dah bersetuju, cuma diadakan juga merisik ni sebab nak ikut adat. Dan sebenarnya apa yang perlu pihak lelaki bawa masa merisik ni?

Pihak lelaki yang ingin melamar dan merisik si gadis pilihan, mereka perlulah memastikan perkara-perkara berikut di bawa bersama. Antaranya ialah:
  • Cincin belah rotan. (cincin tanda)
  • Baju sepasang atau kain
  • Wang tanda (hantaran)
  • Buah-buahan
  • Kuih-muih
  • Menentukan siapakah yang akan menjadi wakil anda. (ibu bapa atau ibu bapa saudara)
  • Wakil pihak lelaki tersebut perlulah bertanya kepada ibu bapa si perempuan sama ada anak gadisnya itu telah mempunyai teman atau tidak.
  • Jika tidak, maka wakil pihak lelaki perlulah menyatakan hajat untuk melamar si gadis. Jika ibu bapa si gadis telah bersetuju, maka cincin tanda dan lain-lain barang iringan seperti wang tanda, kain, buah-buahan dan kuih-muih diberikan.
  • Jika mereka menerima barang-barang yang diberikan, maka secara tidak langsung, si gadis telahpun bersetuju untuk melayari hidup bersama lelaki tersebut.
  • Wakil pihak lelaki berbincang tentang wang hantaran.
  • Menetapkan hari untuk melangsungkan majlis pertunangan.



***


Macam banyak la pulak kan. Sebenarnya semua tu atas pihak lelaki. Kalau mampu, boleh la kalau nak bawa cincin. Kalau tak mampu, cukup sekadar bawa hadiah untuk pihak perempuan, kain sepasang ke, kuih-muih ke. Sebabnya kalau di Terengganu dan Kelantan, biasanya masa merisik tak ada cincin segala bagai, masa bertunang je ada. Tapi lain pulak kalau di negeri lain, merisik perlu bawa cincin. Kalau merisik digabung dengan majlis meminang, pihak perempuan tu akan dapat dua cincin la. Cincin merisik. Cincin tunang. Best betul jadi orang perempuan kan..hehe..




mistulip: bakal dapat cincin bersaiz 14...besarnya jari saya..jejari sotong bak kata mr.yakuza...huhu....

Friday, August 12, 2011

Hadiah terbaik


Hadiah Terbaik

***



Kepada kawan
Kesetiaan


Kepada musuh
Kemaafan


Kepada ketua
Khidmat


Kepada yang muda
Contoh terbaik


Kepada yang tua
Hargai budi mereka dan kesetiaan


Kepada pasangan
Cinta dan ketaatan


Kepada manusia
Kebebasan


Kepada Allah
Amal ibadat dan sifat syukur





mistulip: nak hadiah bunga tulip =p

Thursday, August 11, 2011

Menstrual pain


Assalamualaikum...

Hari ni, mistulip terlebih feminin asyik cerita pasal ladies things je. Hehehe. Bukan apa, sedang mengalami menstrual pain sekarang ni, menyebabkan aku tak mampu nak fokus buat kerja (sebelum ni pun sama jugak,huhuhu). Oppss, dah kantoi tak puasa hari ni, hehehe..

Ok, kembali pada cerita asal, bila cik P datang, memang masa hari ke-2 dan ke-3 menstrual pain aku akan alami. Sakit. Boleh tahan je, sambil tidur gaya fetus dalam rahim ibu-ibu mengandung. Tapi sekarang ni memang tak boleh la nak buat gaya camtu, duk atas kerusi dalam lab yang tak berapa empuk ni sambil pegang perut dan taip-taip entri ni, tahan la sikit bila buat sumthing yang tak perlu fokus sangat. Padahal alasan malas buat kerja ^_^

[gambar] tidur gaya macam ni je boleh kurangkan sikit rasa sakit tu...

Ok, baca ni pasal menstrual pain. Again, orang lelaki ambil perhatian jugak.

*********************************************************************************

Menstrual pain

Introduction:

Many women experience menstrual pain, especially when they are in the their teens. In most cases, menstrual pain does not indicate a more serious problem, although sometimes it can be associated with endometriosis or uterine fibroids (non-cancerous tumors in the uterus).

The medical term for menstrual pain is primary dysmenorrhea.

Primary dysmenorrhea usually starts 2 - 3 years after the first period, as a woman begins to ovulate regularly. Pain usually starts a day or two before menstrual flow, and may continue through the first 2 days the period. Often, pain gets better as a woman gets older, or after she has a child.

Secondary dysmenorrhea is caused by underlying conditions, such as endometriosis and pelvic inflammatory disease.

Signs and Symptoms:

Symptoms and degree of pain vary, but may include the following:

  • Abdominal cramping or dull ache that moves to lower back and legs
  • Heavy menstrual flow
  • Headache
  • Nausea
  • Constipation or diarrhea
  • Frequent urination
  • Vomiting (not common)

What Causes It?:

Primary dysmenorrhea is caused by strong contractions of the uterus trigged by prostaglandins, chemicals in the body that are involved in inflammation and that stimulate pain receptors. Higher levels of prostaglandins are associated with more menstrual pain.

Secondary dysmenorrhea can be caused by:

  • Endometriosis (inflammation of the lining of the uterus)
  • Blood and tissue being discharged through a narrow cervix
  • Uterine fibroid or ovarian cyst
  • Infections of the uterus
  • Pelvic inflammatory disease (PID)
  • Intrauterine device (IUD)

Treatment Options:

Drug Therapies

Initial treatment is focused on relieving pain.

Nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) -- help relieve pain. They can cause stomach upset, so taking them with food may help. Long-term use can increase the risk of stomach bleeding. NSAIDs include over-the-counter (OTC) medications such as aspirin, ibuprofen (Motrin, Advil), and naproxen (Aleve). Prescription NSAIDs are also available.

Contraceptives (birth control pills and patches) -- can help relieve pain and also may be prescribed for disorders such as endometriosis.

If menstrual pain results from pelvic inflammatory disease (PID), your doctor will prescribe antibiotics.

Complementary and Alternative Therapies

Some women find that changing their diets can help reduce the severity of cramps. Mind-body techniques (such as meditation) and exercises (such as yoga and tai chi) can also help relieve pain.

Nutrition and Supplements

  • Eat foods that are rich in calcium. They include beans, almonds, and dark green leafy vegetables (such as spinach and kale).
  • Eat foods that are high in antioxidants, including fruits (such as blueberries, cherries, and tomatoes), and vegetables (such as squash and bell pepper).
  • Avoid refined foods, such as white breads, pastas, and sugar.
  • Eat fewer red meats and more lean meats, cold-water fish, tofu (soy, if no allergy), or beans for protein.
  • Use healthy cooking oils, such as olive oil or vegetable oil.
  • Some women find that adding soy milk to their diet helps relieve menstrual pain.
  • Eliminate trans-fatty acids, found in commercially baked goods such as cookies, crackers, cakes, French fries, onion rings, donuts, processed foods, and margarine.
  • Avoid caffeine, alcohol, and tobacco.
  • Drink 6 - 8 glasses of filtered water daily.
  • Exercise at least 30 minutes daily, 5 days a week.

The following supplements may also help relieve menstrual pain:

  • Omega-3 fatty acids, such as fish oil, about 6 g per day, to help lower inflammation. A few studies have found that women who took fish oil had less menstrual pain than those who took placebo. Omega-3 fatty acids may increase the risk of bleeding, especially for people who take blood-thinning medication. Ask your doctor before taking omega-3 fatty acids.
  • Calcium citrate, 500 - 1,000 mg daily. Calcium is needed for healthy bones, and may also help reduce menstrual pain because it helps maintain muscle tone. Evidence isn' t clear, however. One study found that calcium did reduce menstrual pain, but in another study it seemed that calcium reduced premenstrual pain but did not help after a woman' s period started. Calcium citrate is the form of calcium that your body absorbs most easily.
  • Vitamin D, 400 IU daily, helps your body use calcium and may reduce inflammation.
  • Vitamin E, 500 IU daily, may help reduce menstrual pain. In one study, 100 young women took either 500 IU of vitamin E or placebo for 5 days (2 days before and 3 days after their periods started). Those who took vitamin E reported less pain than those who took placebo.
  • Magnesium, 360 mg daily for 3 days on the day before menstruation starts. One study that used this dosage found that it reduced menstrual cramps in women who took it. A few other preliminary studies have also suggested that magnesium may help reduce menstrual pain. Too much magnesium can cause diarrhea and lower blood pressure. If you have digestive problems or heart disease, ask your doctor before taking magnesium.

Herbs

Herbs are generally available as standardized dried extracts (pills, capsules, or tablets), teas, or tinctures/liquid extracts (alcohol extraction, unless otherwise noted). Mix liquid extracts with favorite beverage. Dose for teas is 1 - 2 heaping teaspoonfuls/cup water steeped for 10 - 15 minutes (roots need to be steeped longer).

No scientific studies have been done on whether these herbs can reduce menstrual pain, but some have been used traditionally for that purpose. Some researchers think these herbs may have estrogen-like effects. Women who have a history of hormone-related cancer, who are taking hormone replacement therapy, or who have a bleeding disorder or are taking blood-thinning medication should ask their doctor before taking these herbs:

  • Chaste tree or chaste berry (Vitex agnus castus) standardized extract, 20 - 40 mg daily before breakfast.
  • Cramp bark (Viburnum opulus), taken as a tea. Boil 2 tsp. dried bark in 1 cup water then simmer for 15 minutes; drink 3 times per day.
  • Black cohosh (Actaea racemosa) standardized extract, 20 - 40 mg two times a day.
  • Evening primrose oil (Oenothera biennis) standardized extract, 500 - 1000 mg daily, as a source of gamma linolenic acid (GLA). Some studies -- but not all -- have found evening primrose oil to be effective at relieving symptoms of premenstrual syndrome (PMS).
  • Turmeric (Curcuma longa) standardized extract, 300 mg three times a day, for inflammation. Turmeric can increase the risk of bleeding, so ask your doctor before taking it.

Homeopathy

Few studies have examined the effectiveness of specific homeopathic remedies. However, a professional homeopath may recommend one or more of the following treatments for menstrual pain based on his or her knowledge and clinical experience. Before prescribing a remedy, homeopaths take into account a person's constitutional type -- your physical, emotional, and intellectual makeup. An experienced homeopath assesses all of these factors when determining the most appropriate remedy for a particular individual.

  • Belladonna -- for acute menstrual pain that often resembles labor pains; for pain often described as sharp, throbbing pressure in the pelvis accompanied by heavy bleeding; and for pain that may extend to the back and tends to worsen with walking or moving.
  • Chamomilla -- for menstrual pain with mood changes, including irritability and anger, and pain occuring after bouts of anger. The individual may have the sensation of a weight on her pelvis.
  • Cimicifuga -- for pain that moves from one side of the abdomen to the other and that is worsened by movement.
  • Colocynthis -- for sharp pain accompanied by anger and irritability.
  • Lachesis -- for pain and pressure that extend to the back. Symptoms tend to worsen at night.
  • Magnesia phos -- for cramps or sharp, shooting pains that are relieved by warmth, pressure, and bending forward.
  • Nux vomica -- for cramping pains that extend to the lower back; these pains are often accompanied by nausea, chills, irritability, and a sensitivity to light, noise, and odors.
  • Pulsatilla -- for menstrual pains accompanied by irritability, moodiness (including feelings of sadness), dizziness, fainting, nausea, diarrhea, back pain, and headaches; there may be more pain when there is no menstrual flow.

Physical Medicine

The following methods may help relieve pelvic pain:

  • Castor oil pack. Apply oil directly to skin, cover with a clean soft cloth (for example, flannel) and plastic wrap. Place a heat source (hot water bottle or heating pad) over the pack and let sit for 30 - 60 minutes. For best results use 3 consecutive days in 1 week.
  • Contrast sitz baths. Use two basins that you can comfortably sit in. Sit in hot water for 3 minutes, then in cold water for 1 minute. Repeat three times to complete one set. Do one to two sets per day, 3 - 4 days per week.

Acupuncture

The National Institutes of Health recommend acupuncture as either a supplemental or alternative treatment for menstrual pain. In a well-designed trial involving 43 women with dysmenorrheal, women treated with acupuncture showed a dramatic reduction in both pain and the need for pain medication.

Acupuncture has become a popular treatment for menstrual pain. Acupuncturists treat people with dysmenorrhea based on an individualized assessment of the excesses and deficiencies of energy (called qi) located in various meridians. In the case of dysmenorrhea, a qi deficiency is usually detected in the liver and spleen meridians. Moxibustion (a technique in which the herb mugwort is burned over specific acupuncture points) is often added to enhance needling treatment, and qualified practitioners may also recommend herbal or dietary treatments.

Acupressure is also effective at reducing pain. A study of 216 female students found that acupressure and ibuprofen were significantly better than placebo at reducing pain.

Chiropractic

Some people with menstrual pain may find relief with spinal manipulation (particularly in areas that supply sensory and motor impulses to the uterus and lower back).

Supporting Research

Balbi C, Musone R, Menditto A, et al., Influence of menstrual factors and dietary habits on menstrual pain in adolescence age. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 2000;91(2):143-8.

Barnard ND, Scialli AR, Hurlock D, Bertron P. Diet and sex-hormone binding globulin, dysmenorrhea, and premenstrual symptoms. Obstet Gynecol. 2000;95(2):245-50.

Dennehy CE. The use of herbs and dietary supplements in gynecology: an evidence-based review. J Midwifery Womens Health. 2006;51(6):402-9.

Fjerbaek A, Knudsen UB. Endometriosis, dysmenorrhea and diet -- what is the evidence? Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 2007;132(2):140-7.

Grimes DA, Hubacher D, Lopez LM, Schulz KF. Non-steroidal anti-inflammatory drugs for heavy bleeding or pain associated with intrauterine-device use. Cochrane Database Syst Rev. 2006;(4):CD006034.

Guerrera MP, Volpe SL, Mao JJ. Therapeutic uses of magnesium. Am Fam Physician. 2009 Jul 15;80(2):157-62. Review.

Habek D, Cortez Habek J, Bobic-Vukovic M, Vujic B. Efficacy of acupuncture for the treatment of primary dysmenorrheal.Gynakol Geburtshilfliche Rundsch. 2003 Oct;43(4):250-253.

Letzel H, Megard Y, Lamarca R, Raber A, Fortea J. The efficacy and safety of aceclofenac versus placebo and naproxen in women with primary dysmenorrhoea. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 2006;129(2):162-8.

Lloyd KB, Hornsby LB. Complementary and alternative medications for women's health issues. Nutr Clin Pract. 2009 Oct-Nov;24(5):589-608.

Nagata C, Hirokawa K, Shimizu N, Shimizu H. Associations of menstrual pain with intakes of soy, fat and dietary fiber in Japanese women. Eur J Clin Nutr. 2005;59(1):88-92.

Pouresmail Z, Ibrahimzadeh R. Effects of acupressure and ibuprofen on the severity of dysmenorrheal. J Tradit Chin Med2002 Sep;22(3):205-210.

Proctor ML, Murphy PA, Pattison HM, Suckling J, Farquhar CM. Behavioural interventions for primary and secondary dysmenorrhea. Cochrane Database Syst Rev. 2007;(3):CD002248.

Proctor ML, Hing W, Johnson TC, Murphy PA. Spinal manipulation for primary and secondary dysmenorrhea. Cochrane Database Syst Rev. 2006;3:CD002119.

Proctor ML, Latthe PM, Farquhar CM, Khan KS, Johnson NP. Surgical interruption of pelvic nerve pathways for primary and secondary dysmenorrhea. Cochrane Database Syst Rev. 2005 Oct 19; (4):CD001896.

Tugay N, Akbayrak T, Demirturk F, et al. Effectiveness of transcutaneous electrical nerve stimulation and interferential current in primary dysmenorrhea. Pain Med. 2007;8(4):295-300.

Wong CL, Farquhar C, Roberts H, Proctor M. Oral contraceptive pill for primary dysmenorrhoea. Cochrane Database Syst Rev. 2009 Oct 7;(4):CD002120. Review


[Source]

*********************************************************************************

Symptom yang aku alami biasanya abdominal cramping (sakit pinggang, sakit perut, sakit peha, semua nak rasa cramp), headache dan frequent urination, perasaan nak ke toilet selalu ada tau..huhu...Aku tak pasti aku punya menstual pain ni primary dysmenorrhea or second. But i think maybe primary. Sebabnya kalau secondary, memang sengugut yang sakit melampau-lampau tu, yang lagi teruk. Aku tahap yang tak teruk sangat, but still sakit.

Although it is said usually this pain comes 2 to 3 years after first period, but mine was after 6 years. Lama juga kan dan rupa-rupanya prostaglandin yang merangsang kesakitan itu. Sebelum ni cuma tahu pasal contraction dekat dinding uterus je. Nak buat macam mana, hajat nak jadi medical student tak kesampaian, engineer mana la tahu pasal prostaglandin semua ni..huhuhu..Diet kena jaga, jalani gaya hidup yang sihat untuk treat menstrual pain ni. But, it seems so hard for me...sigh...





mistulip: akibat sakit ni, mistulip tak masuk lab semalam..tapi sekarang pun masih sakit lagi..feeling down =(