Monday, July 9, 2012

Kisah tentang coklat, si adik dan balik kampung lagi

Bismillah dan assalamualaikum...

22 Jun lepas, alhamdulillah adik kesayangan selamat sampai ke Malaysia setelah 6 tahun merantau di bumi Jordan. 

Jadinya, mistulip agak sibuk ke sana ke mari dari bangi ke klia. Esoknya ke klia balik sebab hantar si adik nak naik flight ke kampung pulak.

Dan seperti yang dijanjikan, dia belikan 2kg coklat untuk doorgift masa nikah nanti. 

Dengar cerita, family kat kampung bebel-bebel kat si adik sebab coklat 2kg tu dah beratkan beg dan buah tangan untuk dorang jadi berkurang. Hahaha. 

Yela kan, nak naik flight ni beg ada limit berat dia, kalau lebih kena bayar. Padahal banyak je adik mistulip belikan buah tangan untuk dorang. Saja je dorang tu. Ish3...

Ini la coklatnya! Pelbagai bentuk, rupa, warna dan rasa. Seronok tengok coklat banyak-banyak macam ni.


Tergoda tak tengok? Mistulip boleh rasa seketul dua je. Selebihnya simpan dalam peti ais, akan dikeluarkan kemudian bila sampai masanya...

Nah, gambar jarak dekat. Geram tengok coklat-coklat ni, tapi tahan jela nafsu. Huhuhu...


Oh, ini bukan coklat. Tapi manisan. Lebih kurang biskut raya kat tempat kita la tapi semuanya berasaskan kacang. Sedap jugak, tapi tak boleh makan banyak sebab muak. 


Manisan ni bukan untuk doorgift, tapi buah tangan untuk kitorang je. Saja nak tunjuk. Hehehe...

Selepas seminggu, mistulip pulak balik kampung. Singgah rumah en. tunang dulu, ambil borang pihak lelaki.

Borang pihak lelaki terlebih dahulu dapat kebenaran dari pihak pejabat agama KT (sebab en.tunang orang KT), kemudian baru la boleh hantar bersama-sama dengan borang nikah pihak perempuan di pejabat agama besut (mistulip orang besut).

Proses memakan masa selama seminggu dan InsyaAllah minggu ni surat kebenaran nikah dah boleh ambil. Lepas tu boleh la bawa surat kebenaran tu kepada jurunikah.

Itu je prosedur untuk pasangan satu negeri tapi berlainan daerah.

Dalam masa yang terhad tu, sempat juga la pergi tengok pelamin dekat satu butik yang mistulip berkenan. Yang ni kita story lain kali ye. 

Dalam masa yang terhad tu, sempat jugak makan durian yang baru je gugur masa mistulip sampai umah. Sebelum ni musim durian asyik terlepas je, tak sempat nak balik kampung dah habis.

Dan dalam masa yang terhad tu jugak, sempat pergi Lata Belatan dan Lata Tembakah bawa budak kecik dua orang tu mandi air terjun. 

Bukan main seronok lagi mereka-mereka bermandi-manda. Mistulip? Macam biasa, jadi tukang ambil gambar je =)

Ini la si adik dengan 2 orang budak kecik yang baru lepas mandi air terjun.

Eka memang pro kalau buat muka yang camtu -_-





mistulip: nest lantern in progress....tapi tali kertas tak cukup pulak dah..

No comments: